Tekijä |
Viesti |

jv
| Postitettu Tiistai, 03.Maaliskuu, 2015 - klo 12.27: | |
Ajattelin tässä kertoilla vähän blogin tapaisesti eilisiä kokemuksiani. "Keisari Augustukselta kävi käsky että koko maailma on verolle pantava". Ja niin minunkin piti sitten eilen palauttaa pari verolomaketta sähköisesti. Se on niin näppärää ja vaivatonta ja nykyaikaa :-) Ensimmäinen oli ALV:n kausi-ilmoitus. Minulla on vuosia ollut "Katso OTP" -tunnus, joten eihän siinä muuta kuin naputtelemaan tuon systeemin tunnus, salasana ja vielä kertakäyttösalasana. Hyvin pääsin sisään, ainoa kauneusvirhe on sivulla jököttävä keltainen teksti joka kohteliaasti ilmoittaa "tunnus lukittu". No höh. Jonkin aikaa huuhailen ohjetta lukien, ja hiljalleen valkenee että siellä on uusittu jotakin ja minun pitää tavallaan rekisteröityä uudelleen jotta homma toimii. Teen työtä käskettyä, ja saan tunnuksen auki. Sitten se ilmoittaa että "salasanasi vanhenee pian, uusitaanko nyt?" Samalla rähinällähän se menee, ajattelen, ja lähden vaihtamaan salasanaani. Mielestäni keksin kohtuullisen turvallisenkin kirjamia, numeroita ja erikoismerkkejäkin sisältävän salasanan, naputtelen sen kahdesti ja painan "vaihda"-nappulaa. Bling, saan hetken kuluttua saman valituksen salasanani vanhenemisesta. Mikähän sitä nyt riivaa? Teen saman vielä uudelleen, samalla lopputuloksella. Ei mitään virheilmoitusta tai muuta informatiivista, vain sama tyly ilmoitus "salasanasi vanhenee pian". Pitää taas tavata ohjetta (kun kaikki muu epäonnistuu, lue käyttöohje.). Keksimäni uusi pitkä salasana täyttää kaikki muut ehdot, mutta siinä ei ole yhtään Isoa kirjainta. Olisi siitä tietysti voinut jotenkin mainita että vika on siinä että salasana ei läpäise muototarkistusta :-( No niin, nyt pääsen sisään, samalla pitää sitten uusia se kertakäyttösalasanojen listakin. Tilausta varten on oma lomakkeensa jossa kerrotaan kuinka pitkän listan haluaa, valitaan käyttöön otettavan listan tunnusnumero jne. Lopuksi valitaan "aktivoi". Meni 30 sekuntia haahuillessa että mikä ja missä. Lopulta huomaan että aivan ruudun toisessa reunassa on pikkiriikkinen linkki jossa lukee "tulosta". Siitä kun klikkaa niin saa kesken lomakkeen täyttämisen sen listan paperille, jonka avulla pystyy sitten täyttämään loput lomakkeesta ja hyväksymään sen. Ei kyllä paljoa huomaamattomampaa linkkiä pysty tekemään.. linkissä voisi edes lukea vinkkinä että "tulosta uusi salasanalista" tms hieman selittävämpää. Seuraavalla login-kerralla selain päättää että tuon tunnistautumissivuston koiranruoassa (serti, sertifikaatti) on jotakin epäilyttävää eikä se halua sivua käytettävän. En jaksa alkaa selvittämään että onko vika vanhenemaan päästetyssä varmenteessa vaiko selaimen varmenteiden käsittelyssä, en kuitenkaan jaksa epäillä että sivusto olisi oikeasti feikki tai kaapattu. Vaihdan kylmästi toiseen selaimeen joka ei huomaa valitella mistään. Heureka, nyt pääsin jo kirjautumaan ja täyttämään lomaketta. Vaan kun onnellisena yritän lähettää sitä palvelimelle niin minua tervehditään taas keltapohjaisella tekstillä joka tällä kertaa toteaa että "epäkelpo rooli". Tähän ei ole enää paljoa lisättävää, oikeastaan olen jo kyllästynytkin tähän käyttötestaajan rooliin ja haluan pois. Tiedän kyllä että nyt on ongelmana se että ilmeisesti alussa vaadittu uudelleen rekisteröityminen on jostakin syystä hukannut aikaisemmat käyttöoikeuteni. Mutta tässä tilanteessa illalla en kykene asialle juuri kiroilua enempää mitään tekemään. Otetaan sitten käyttöön vaihtoehto B eli ilmoittaminen pankkitunnuksilla ja yksityishenkilönä. Jos ei huomioida sitä että myös pankin salasanalista meni vaihtoon juuri tässä välissä ja ensiksi valitsemani linkki jäi jotenkin jumiin niin kaikki sujuu hyvin. Tyvi.koivuniemi.com sentään toimi kuin ne entiset junien vessat, kuten on muuten aina toiminut. Sitten onkin edessä enää verohallinnon lomake numero 3311. Tässähän kävi tuuri, lomakkeen takana on tarkka osoite jossa sen voi palauttaa. Siis selaimeen vaan http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/v h_3311 404 Sivua ei löydy. (eikä viitsitä edes etsiä :-) ) No Johan Nyt. Tämähän ottaa koville.. Palailen sitten omatoimisesti suomi.fi:n juureen ja alan itse etsimään josko mokoma sähköisesti palautettava lomake jostain kuitenkin löytyisi. Ja löytyihän se, linkin "vh_3311" piti vain korvata "vh_3311v14". Näin näppärää ja helppoa on TYVI eli tiedot yrityksiltä viranomaisille. Oikein mieltä lämmitti - jossakin vaiheessa lämmitti niin että niska punoitti :-)) Saattaa olla että seuraavalla kerralla laitan paperit postilaatikkoon. Ellen sitten satu olemaan sellaisella fiiliksellä että kaipaan tietoteknisiä haasteita. |

hehe
| Postitettu Keskiviikko, 04.Maaliskuu, 2015 - klo 09.53: | |
Minä olisin luovuttanut jo ensimmäisellä rivillä.... |
|