Tekijä |
Viesti |
   
jv
| Postitettu Sunnuntai, 14.Lokakuu, 2007 - klo 20.01: | |
Taisin keväällä lupailla että kirjoittelen kokemuksia - siispä tuumasta toimeen. Aparaattihan on Multivan 3500 hinausvarustuksella. Itse muokkari painaa noin 2 t ja hinaushäkkyrät siihen päälle jotain 850 kg. Lautaset ovat melko isot, halkaisija 510 mm. Akseleita voi säätää sivusuunnassa toisiinsa nähden työsyvyystavoitteen mukaan (asetus ei vaikuta työsyvyyteen mutta eri työsyvyydet vaativat erilaista akseleiden keskinäistä asemaa jos halutaan päästä optimijälkeen). Kiekkojen 'aurauskulma' on kohtuullinen, ei niin agressiivinen kuin vaikkapa Lemkenissä, mutta luultavasti hieman jyrkempi kuin joissakin toissa. Valmistajan kehut löytyvät http://www.dometal.fi/lautasmuokkaimet.html. Kokemuksia on kertynyt keväältä hyvin pieneltä alalta ja syksyltä muutamalta kymmeneltä hehtaarilta. Havaintoja rakenteesta: ======================= - rakenne ja metallimiehen työnlaatu on hyvin siisti - niinkuin muissakin Dometalin koneissa. - rautaa tuntuisi olevan riittävästi joka paikassa - myös maalaus vaikuttaa laadukkaalta - kiekoissa ei ole rasvanippoja. Olisi vaikka voinut ollakin... - vehje on hinattavana melko pitkä mutta kankea :-) Toisaalta pitkä aisa antaa kääntää hyvinkin linkkuun, pyörä ei ota kiinni muuhun kuin aisaan. Miten lie paripyörien kanssa? - hinausvarustus on hiukan väkisinsuunnitellun oloinen. Lisäksi sillä tuntuu olevan taipumusta aloittaa tiellä eräänlainen vaappuminen aitoon ankkatyyliin. Erityisesti tämä onnistuu jossain 15 km/h paikkeilla. Saattaa johtua myös siitä, että jompikumpi niistä 'peräkärryn varapyöristä' ei ole aivan pyöreä - pitäisi tutkia joskus tarkemmin. - kestävyydestä ei vielä pysty sanomaan mitään. Muutama kivi on kohdalle sattunut ja niistä on selvitty pelkällä pahalta kuulostavalla kirskahduksella. - melko leveän oloinen tiellä, vaikka irroitettavan uloimmaisena olevan tasauslautasen ottaakin pois leventämästä vielä lisää. Kannattaa muistaa ahtaissa paikoissa, pari kertaa ollut läheltä piti.. Itse muokkauksesta: =================== - voimaa menee ihan kiitettävästi, työsyvyys vaikuttaa tähän hyvin jyrkästi. Reilun 10 cm syvyys kesyttää 150 hv tuohon 8-10 km/h paikkeille. Matalampaan toki lennättää kevyemmin. Mistään parinkympin nopeuksista ei kannata reilummalla syvyydellä haaveilla ellei potkua ole >200 hv. - sopivalla kelillä ajonopeudella ei ole juurikaan näkyvää vaikutusta työjälkeen. Ainakaan välillä 5 - 13 km/h. Eli sentakia ei kannata turhaan revittää. Pikemminkin keinahtelu ja niiailu vaan alkavat lisääntyä jos yrittää turhan vauhdikkaasti. - sopiva keli on sellainen, että maa vielä murentuu. Mikäli savikko on päässyt muuttumaan ikkunakittiä muistuttavaan olomuotoon on parasta ottaa jokin muu työväline käyttöön. Jälki on huonoa ja maa vaan kärsii. Siinä, missä lautasmuokkarin keli loppuu, on kultivaattorilla vielä tyydyttävä keli. Ja sen jälkeenhän löytyy vielä aurat..... - koska vetovoimaa kysytään, ei pintakaan saisi olla kovin niljakas. Kuivahko keli on paras. - mutta sopivalla kelillä jälki on vähintäänkin kohtuullinen, joskus jopa loistava. Syntyneen muokkauspohjan tasaisuutta en ole vielä suuremmin tutkinut - se on sitten kevään hommia. Kevätkäyttöönhän tuo on hankittukin. - tuntuu hävittävän pitkänkin sängen jonnekin. Ehkä se vielä keväällä äkeellä löytyy :-/ Jälki muuttuu kevyemmillä maalajeilla oikeastaan vaan paremmaksi - juuri päinvastoin kuin kultivaattorilla. - pehkukasoja tai vastaavia ei taas levitä ajosuuntaan juuri ollenkaan. Mikä nyt ei pyörivän koneen kyseessä ollessa mikään yllätys olekaan. Syksyllä kynnökselle roiskittujen kaivumaiden 'hävitykseen' keväällä ennen äestystä oli taas suorastaan loistava keksintö... - kuramössöön menemistä kannattaa välttää hyvin huolellisesti, ellei erityisesti pidä parin tunnin puuhastelusta kannatusjyrän siivoamisen merkeissä. Been there, done that, ei ole niitä kiinnostavimpia hommia kuitenkaan. Onhan siinä kaapimet (jopa säädettävät) mutta kyllä siihen kuitenkin saa muutamia satoja kiloja lisäpainoa kyytiin aivan käden käänteessä. - käännöksistä puheenollen, vehjettä voi päisteissä hinata myös sen kannatusjyrän varassa kun vaan nostaa nostolaitteen riittävän ylös. Samoin 'kevennystä' tarpeen mukaan lennossa voi tehdä samalla tempulla, tällä kertaa nostamalla toki vain hiukkasen. - lautasetkin saa tukkoon, kun oikein yrittää. Lähinnä liiallinen työvyys + kosteus auttavat tässä. Tukkeutumisen kyllä huomaa nopeasti - laji muuttuu kevytmuokkauksesta tractor pullingiksi muutamien metrien matkalla. 3 tonnia rautaa + tonni maata laaha-ankkurina on aika tehokas jarru. Summa summarum: =============== ei mikään kaiken ratkaiseva yleiskone, mutta oikealla kelillä jälki on kyllä silmälle nättiä. Tärkeimpään, eli vaikutukseen satotasoon voinee sanoa jotain vasta usean vuoden säiden ja kokemusten jälkeen. |
   
jv
| Postitettu Keskiviikko, 07.Toukokuu, 2008 - klo 22.22: | |
Kevään kokemuksia: ======================= Vempeleellä on nyt ajettu vaihtelevia maalajeja ja kasvipeitteitä. Mutasuosta karuun savikkoon, huonosti kevätkynnetystä ikinurmesta puimurilla syksyllä sotkettuun Hts:n, melkein paljaasta puimattomaan kauraan. Yleisesti ottaen jälki on ollut hyvin asiallista. Kevätrukiin talvehtinut sänki + kunnon pehkukerros multamaalla eivät nyt keväällä mullattuna enää haitanneet äestä (Tume Nordic 5006) vaikka alkuun kyllä suoraan sanoen hirvitti. Kevätmuokkaussyvyytenä pyrin useimmiten tuohon 4-5 cm paikkeille, tuossa syvyydessä kulkeekin kevyesti ja vauhtia voisi pitää vapaasti mikäli alustan tasaisuus ja kuskin takapuoli antavat myöden. Joillakin maalajeilla - lähinnä kevyillä - liiallinen vauhti saa aikaan loikkimisilmiön. Sen tuloksena jälkikin on sitten loivasti laineellista ja perässä tuleva äestäjä alkaa kärsiä merisairaudesta ja antaa muokkarikuskille ns. rakentavaa palautetta :-( Tuon loikkimisen johdosta olin valmistajaan yhteydessä, tunnustivat ongelman ja kertoivat sen johtuvan hinausvarustuksen aiheuttamasta painopisteen muutoksesta. Nostolaiteversiona ei pomppinutkaan yhtään. Ongelmaan on kehitteillä myös korjaus, mutta juuri nyt se on vielä testivaiheessa. Mannekiinikuvassa ajetaan puimatonta kauraa hyvin murenevalla savella. En olisi uskonut ennenkuin itse näin.
 |
   
jv
| Postitettu Lauantai, 04.Lokakuu, 2008 - klo 09.07: | |
Nyt on takana ensimmäinen vuosi keväällä kiekkomuokattujen lohkojen viljelyä. Kesä oli senverran kummallinen, että mitään lopullista totuutta ei tämän perusteella voi päätellä. Kuitenkin keväällä sängestä ajetut kasvustot olivat vähintään yhtä hyviä kuin perinteisemmät. Kirjavuutta oli jonkinverran havaittavissa, mutta samaa vikaa oli aivan yhtenevästi myös muilla muokkaustavoilla käsitellyillä lohkoilla. Oikeastaan harmittamaan jää vain se, että muutaman yhteensattuman vuoksi en nyt syksyllä ehtinyt muokkaamaan juuri yhtään ennen sateita. Ja nyt näyttääkin pian siltä, että riittävän kuivaa keliä tuohon puuhaan ei ehkä tulekaan enää koko syksynä :-/ Vettä pudottaa siihen malliin.. |
|