Windows XP tuki Kirjaudu ulos | KUIVANTO foorumin alueet: | Haku
Moderaattorit | Muokkaa profiilia

Kuivanto-foorumi » Arkistoidut vanhat viestit » Windows XP tuki « Edellinen Seuraava »

Tekijä Viesti
Top of pagePrevious messageNext messageBottom of page Link to this message

epätietoinen
Postitettu Keskiviikko, 12.Maaliskuu, 2014 - klo 08.54:   

Kertoisiko joku selvällä suomen kielellä, mitä pitää tehdä, kun tuki loppuu? Suojaako Securiten turvallisuusohjelma sittenkin? On palomuurit, haittaohjelman ym. Riittääkö? Kiitos

jv
Postitettu Keskiviikko, 12.Maaliskuu, 2014 - klo 11.16:   

Kysymys on hyvä, mutta ei aivan yksinkertainen :-)

Eli Microsoft lopettaa omalta kohdaltaan XP:n paikkailun. Eipä ne ole sitä turvalliseksi muutenkaan ikinä saaneet, lähinnä vaan laastaria laastarin päälle, josko mielenkiintoakaan on tosissaan enää viime aikoina ollut.

Kolmannen osapuolen turvaohjelmiin - kuten F-Secureen - tuolla ei välittömästi ole mitään vaikutusta, ja ne toimivat kuten aikaisemminkin. Yhtä hyvin - tai yhtä huonosti. Aika monesta koneesta olen pöpöjä poistellut, huolimatta ajantasaisista turvaohjelmista... ovelimmat ja uusimmat vihulaiset tahtovat tulla läpi turvaohjelmista huolimatta, syystä tai toisesta.

Kokonaan toinen asia on sitten se miten nämä turvaohjelmistojen tekijät jatkossa enää huomioivat jo 'hyljätyn' XP:n. Saattaa olla että sen mahdollisesti vaatimia erityispiirteitä ei enää kovin aktiivisesti huomioida? XP sinänsä on kuitenkin lähtökohtaisesti luultavasti turvattomin ja reikäisin käyttöjärjestelmä tällä hetkellä.

Sanoisin että jos käyttäjä on varovainen, niin varmaan sitä vielä voi käytellä, mutta vaihtoehtoa kannattaa kuitenkin alkaa hiljalleen etsiä. Jos pöpöistä on ollut ongelmia jo tähänkin mennessä, niin tilanne ei varmaan tule ainakaan paranemaan. Ei kannata asennella mitään epämääräisiä ohjelmia tai pluginejä, Java ja tarpeettomat palvelut (esim RDP-, työryhmäverkko- ym tuet) pois. Eikä sitten seikkailla aikuisviihde- tai muilla roskasaiteilla, ei latailla (tai käynnistellä !!) roskapostien liitteitä ym. Selain kannattaa pitää ajantasalla, ja koska XP:hen ei taida tuoretta IE:tä saada, niin Chrome, Firefox tai Opera käyttöön. Itse suosin viimeksimainittua, tosin Linux-ympäristössä, mutta saa sen winkkarillekin. Jos käytät sähköpostia oikealla postiohjelmalla ( siis muuten kuin web-mailina) niin sekin kannattaa valita turvallisempi kuin joku winkkarin muinainen Outlook Express.

Niin ja yksi vielä - winkkaria ei pidä normaalisti käyttää administrator/järjestelmänvalvojan oikeudet omaavalla käyttäjätunnuksella.

Jos et pelaa, tai tarvitse jotakin erityistä windows-ohjelmaa (tai omista kovin eksoottisia oheislaitteita...), niin tavalliseen hyöty- ja nettikäyttöön asentaisin XP:n tilalle Linuxin. Vanhempikin kone pärjää sen kanssa hyvin kun valitsee sopivan jakelun/työpöytäympäristön.

Sanoisin että lanka palaa, mutta se ei ole niin lyhyt kuin mitä julkisuudessa kerrotaan. MS haluaa toki saada W8:aa markkinoille, ja laitevalmistajat toivovat että laitekantaa uusittaisiin ja kauppa piristyisi...

Itse en windowsia ole enää käyttänyt kuuteen-seitsemään vuoteen muuten kuin satunnaisesti ja pakon edessä. Mä olen toki hieman erilainen nuori tietotekniikan suhteen :-)

Jos tästä joku nyt kiinnostui Linuxista, niin allekirjoittanut kertoo mielellään lisää, ja voin auttaa asennuksessa. Tosin juuri nyt on muista kuvioista johtuen ajankäyttö tiukalla, mutta eiköhän tämä tästä joskus helpota...

Timo Varpa
Postitettu Lauantai, 12.Huhtikuu, 2014 - klo 13.13:   

Juu mie rakensin äiteellekkin just uuden koneen ja asensin siihen Ubuntun = Linuxin käyttäjäystävällinen käyttöjärjestelmä peruskäyttöön. ohjelma on ilmainen ja mukana tulee tekstinkäsittelyohjelmat ja kaikki muut tarpeelliset hiukan erillainen käyttää kun XP mutta yhtä helppo tottua kuin että vaihtaisit XP:n esim windows 7:kaan tai 8:siin. Äiteellä siihen meni noin tunti eikä siis todellakaan ole mikään näppäimistö guru joten ei ole vaikeata. ainakin helpompaa ja halvempaa kuin Macin käyttö vaikka periaatteessa sama järjestelmä
itse otan ubuntun käyttöön heti kun päivitän yrityksen laskutus ja palkanlaskenta ohjelmat seuraavan kerran.

MUTTA HUOM! jos sinulla on teini-ikäinen poika joka tykkää pelata tietokoneella uusimpia sota ja muita internet pelejä suosittelen unohtamaan ubuntun lähes tulkoon kaikkeen muuhun käyttöön Ubuntu toimii vallan mainiosti

jv
Postitettu Lauantai, 12.Huhtikuu, 2014 - klo 13.44:   

Jep. Yrityspuolen kevyempiä ohjelmia ei sitten välttämättä Linuxille ole saatavana - ellei joku win-softa suostu pyörimään Wine:llä. Minä en ainakaan taida tietää kuin yhden. Selaimella verkon yli käytettävät toki toimivat.

Ja onhan niitä Linux-jakeluita muitakin kuin Ubuntu, joka on ehkä täällä tunnetuin kyllä. Sen suomenkielinen käyttäjäyhteisö tarjoaa varmasti parempaa tukea kuin jokin hieman harvinaisempi jakelu. Itse käytän pelkästään Fedoraa tai CentOS:ia.

Steam ja Linux tekevät koko ajan lisääntyvää yhteistyötä, joten ainakin Steamin pelejä pääsee Linuxilla jo pelaamaan kasvavassa määrin. Minä olen tällä puolella vähän kiinnostus- ja ikärajoitteinen joten joku tietävämpi voi kertoa lisää.

epätietoinen
Postitettu Perjantai, 08.Elokuu, 2014 - klo 09.31:   

Kerrotko, mistä ne omat salasanat sai selvitetettyä? Kun minun läppärini asensi kaveri ja niin, että se aukeaa suoraan Googlen sivulle, samoin @-posti, ei tarvii salasanoja. Haluaisin nyt kuitenkin niitä vaihtaa. Kiitos!

jv
Postitettu Perjantai, 08.Elokuu, 2014 - klo 10.56:   

Salasanat vaihdetaan aina sen palvelun asetuksista johon niitä tarvitaan.
Jos haluat esim vaihtaa sähköpostin salasanan, se pitää vaihtaa postipalvelun tarjoavan tahon käyttäjän asetuksista. Esim gmailin (ja samalla koko Google-tilin, YouTuben, Google+ jne) salasanan voit vaihtaa kirjautumalla gmailiin ja sieltä eteenpäin.

Tuossa on yksi ohje, muitakin löytyy googlettamalla varmasti:

https://support.google.com/mail/answer/41078?hl=fi

Toivottavasti tuo ohje on ajantasalla, noilla on taipumusta muuttua aika usein.

Jos taas käytät vaikka PhNetin, Saunalahden tai Soneran postipalvelua, niin sitten ao. toimijan tarjoamista asetuksista, millaiset ne nyt sattuvat ulkonäöltään kulloinkin olemaankin.

Lisää viestisi tähän
Lisää:
Käyttäjätunnus: Vinkki:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Postita "Anonyymina"
Mahdollista HTML koodi tässä viestissä
Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide:

KUIVANTO foorumin alueet: | Tämä päivä | Tämä viikko | Hakemistopuu | Haku | Apua/Ohjeet | Ohjelman tekijät Hallinto